Aktuellt

Travronden - Så lyckades vi öka de digitala prenumerationsintäkterna

26 juni 2024

Foto: TR BILD

Tidningsdöden, den berömda, den fruktade, tidningsdöden. Jobbar du inom media, framförallt media med en tradition och historia inom print så har du nog hört detta både en, två, tre - ja säkert tusen gånger. Så vad betyder det egentligen? Att vi omgående kommer att sluta konsumera print? Nej, sannolikt inte. Att det vi gör kommer att sluta att efterfrågas? Beror ju såklart på inom vilket område du verkar, men nej - sannolikt inte det heller. MEN det vi vet säkert är att sättet vi konsumerar på ändras och trots en äldre målgrupp och dessutom en traditionell sådan kommer även de att ändra sitt betéende. Inte lika snabbt som vissa andra, men förändringen sker och det kommer den fortsätta att göra. Snabbare och snabbare och snabbare.  

Travronden har en anrik historia och med en till viss del väldigt traditionell målgrupp. Papperstidningsprenumeranter som ÄLSKAR sin tidning. Alltså inte helt lätta att digitalisera, för varför ska en ändra något som den älskar? Som en har en specifik rutin kring och relation till? Ja, då kommer det in andra aspekter såsom distribution, hållbarhet, ökade tryckpriser - listan kan göras lång. 

Travronden har idag fler digitala prenumeranter än papperstidningsprenumeranter. En utveckling som tagit tid, strategi och kraft att åstadkomma och fortfarande har vi en lång väg att gå. 

På TR Media jobbar vi frekvent med att verkligen ta tillvara på kundernas önskemål för samtliga av våra varumärken. För Travronden specifikt listar vi här tre nyckelpunkter på hur vi har gått från att vara en traditionell papperstidning till en digital produkt där vi de senaste tre åren, år för år, inte bara ökat våra digitala prenumerationsintäkter utan detta ha medfört en ökning av de totala prenumerationsintäkterna för Travronden.  

  1. Känn din målgrupp: Om du inte redan känner din målgrupp är det hög tid att ta tag i det nu. A & O för Travronden har varit att gå till botten med vilka det är vi pratar med, klustra upp dessa för att sedan lägga pusslet och del för del sätta ihop det för att skapa en produkt som inte bara är “okej” digitalt utan som ger ett större värde än vad målgruppen instinktivt trott. 
     
  2. Köpflöde: Avier och inbetalningskort i all ära, men för att bygga smarta effektiva system behövs ett genomtänkt och enkelt köpflöde. Detta är framförallt viktigt om man ska digitalisera en målgrupp som är vana att betala in sin prenumeration tillsammans med räkningarna på pappersavi. TR Media valde vägen att bygga ett eget prenumerationssystem som är anpassat för recurring men som också hanterar traditionell prenumerationsdata. På detta sätt är alla kunder samlade i en och samma plattform och det är betydligt mycket enklare för kunden att själva hantera sin prenumeration. 
     
  3. Analysera och optimera: Du kan inte gå på alla strategier samtidigt och du kan inte göra allt du vill genomföra på samma gång. Travronden har valt att göra en digital förflyttning som grundar sig i analys av kundbéetende, fokusgrupper, kvalitativa och kvantitativa undersökningar med mera. Ta reda på, var konverterar kunderna bäst? Vilka kanaler är viktigast för er att synas i? Framförallt, var tydliga i er målsättning, var ska vi befinna oss om ett år, två år, fem år?  

Har du några frågor eller funderingar kopplat till Travrondens resa är du varmt välkommen att kontakta oss.

Joakim Svensson, Chefredaktör: joakim.svensson@trmedia.se 
Zandra Sundman, Marknadschef: zandra.sundman@trmedia.se